Uskontojen maailma







vaatteet ja varusteet

Uskonto näkyy usein ihmisen ulkoisessa olemuksessa ja vaatetuksessa. Papit, munkit ja nunnat sekä vastaavat uskonnolliset toimijat voivat käyttää erikoisvaatetusta joko koko ajan tai vain seremonioissa osana rooliaan. Vaatteiden värit ja yksityiskohdat liittyvät paitsi henkilön edustamaan uskontoon tai suuntaukseen ja hänen asemaansa, myös kulloisenkin toimituksen sisältöön. Vaatteen ja varusteiden laadusta voi esimerkiksi nähdä, mihin munkkikuntaan henkilö kuuluu tai mihin kirkkovuoden seremoniaan pappi on valmistautunut.

Pään peittäminen tai paljastaminen sekä hiusten pituus voi myös olla uskonnon säätelemää. Etenkin munkkiuteen liittyy usein hiusten ajeleminen, kun taas sikhimiehet eivät leikkaa tukkaansa eivätkä partaansa, hinduaskeeteilla voi olla hyvinkin pitkä tukka ja ortodoksijuutalaisilla miehillä ohimokiharat uskontonsa ulkoisena tunnusmerkkinä. Monet musliminaiset eri puolilla maailmaa käyttävät hiukset peittävää huivia ja pitkää päällysvaatetta ulkona liikkuessaan.


Tyttö on puettu violettiin vaatteeseen katolista pääsiäiskulkuetta varten. Väri symboloi mm. katumusta ja odotusta. Carúpano, Venezuela. Kuva: Eija-Maija Kotilainen.
Tyttö on puettu violettiin vaatteeseen katolista pääsiäiskulkuetta varten. Väri symboloi mm. katumusta ja odotusta. Carúpano, Venezuela. Kuva: Eija-Maija Kotilainen.

Romanian katoliset csángó-unkarilaiset naiset käyttävät messun aikana päähuivia. Naiset ja miehet istuvat kirkossa eri puolilla käytävää. Pusztina (rom. Pustiana), Romania. Kuva: Ildikó Lehtinen.

Romanian katoliset csángó-unkarilaiset naiset käyttävät messun aikana päähuivia. Naiset ja miehet istuvat kirkossa eri puolilla käytävää. Pusztina (rom. Pustiana), Romania. Kuva: Ildikó Lehtinen.


Pääsiäiskulkue, jossa pyhistä veistoksista huolehtivien seurojen edustajat ovat pukeutuneet ns. nasaretilaisiksi. Sevilla, Espanja. Kuva: Eija-Maija Kotilainen.

Pääsiäiskulkue, jossa pyhistä veistoksista huolehtivien seurojen edustajat ovat pukeutuneet ns. nasaretilaisiksi. Sevilla, Espanja. Kuva: Eija-Maija Kotilainen.


Ortodoksisen diakonin vaate (stikari) symboloi mm. Jeesuksen vaatetta, vihreä väri toivoa ja iankaikkista elämää. Vaate on peräisin Keisarillisen palatsin eli nykyisen Presidentinlinnan kirkosta. Silkki. Helsinki. Kuva: Rauno Träskelin.

Ortodoksisen diakonin vaate (stikari) symboloi mm. Jeesuksen vaatetta ja tahrattomuutta, vihreä väri toivoa ja iankaikkista elämää. Vaate on peräisin Keisarillisen palatsin eli nykyisen Presidentinlinnan ortodoksisesta kirkosta. Kirjailtu silkki. Helsinki, Suomi. Kuva: Rauno Träskelin.


Tiibetinbuddhalaisia munkkeja soittimineen ja suitsukkeineen. Nepal. Kuva: Oppi Untracht.

Tiibetinbuddhalaisia munkkeja soittimineen ja suitsukkeineen. Alkujaan buddhalaismunkkien viitat koottiin kuluneista kankaanpalasista, jotka pestiin käyttäen pesuvedessä myös mausteita, mistä johtui kankaan sahraminkeltainen sävy. Himalajalla myös tummanpunainen puuvillakangas on ollut yleinen sen edullisen hinnan takia. Nepal. Kuva: Oppi Untracht.
Marilaisen naisen rituaalitakki, jota käytettiin uhritoimituksissa 1940-luvulla. Valkoinen väri symboloi taivaanjumalaa, selkäpuolella on pahaa silmää torjuva kuvio. Tavra, Venäjä. Kuva: Rauno Träskelin.
Marilaisen naisen rituaalitakki, jota käytettiin uhritoimituksissa 1940-luvulla. Varsinaisen papin jouduttua Neuvostoliiton pidättämäksi takin omistanut nainen toimi sijaisena, koska osasi rukoukset ja uhrijuhlien kaavat. Valkoinen väri symboloi taivaanjumalaa, selkäpuolella on pahaa silmää torjuva kuvio. Tavra, Venäjä. Kuva: Rauno Träskelin.